تجربه کاربری
تجربه کاربری یا UX
تعریف جهانی تجربه کاربری این است: تجربه کاربری ( User Experience ) به معنای تجربه و دیدگاه و احساسات یک کاربر درباره یک محصول یا یک نوع خدمات است. احساساتی که شاید کاربر خودش هم متوجه آنها نشود اما تجربه ناخوشایندش باعث می شود دیگر این محصول را امتحان نکند. در مقاله امروز توضیح میدهیم که چگونه برای کاربران سایت خود یک تجربه کاربری خوب ایجاد کنید. با 7سئو همراه باشید.
به بیان ساده تر: تجربه کاربری و UX یعنی اینکه کاربر هنگام استفاده از سایت یا خدمات شما تا چه حد احساس راحتی میکند؟
حتما بیاد می آورید که باز کردن درب قوطی کنسرو در گذشته چقد مشکل بود حتی با استفاده از ابزاری بنام دربازکن هم نمیشد به راحتی این کار را انجام داد هم نیروی زیادی میخواست هم خطراتی مانند امکان بریدن دست وجود داشت گاهی هم مصرف کننده به خاطر همین مشکلات قید فواید فراوان کنسرو را می زد و به نیمرو قناعت میکرد. اما با ایجاد یک تغییر کوچک یعنی طراحی درب آسان بازشو دیگر حتی کوکان هم میتوانند به راحتی این کار را انجام دهند. تجربه کاربری یعنی همین! یعنی چیزی که واقعا مشتری نیاز دارد به او ارائه دهید نه چیزی که زیباتر است.
بگذارید مثال دیگری بزنم. برند نوکیا سالهای سال محبوبترین برند گوشی تلفن همراه در جهان بود اما براحتی توسط اپل از دور رقابت کنار گذاشته شد! چرا نوکیا با آن همه سابقه و محبوبیت بسرعت از دور رقابت حذف شد؟ دلیلش واضح است: تجربه کاربری. گوشی اپل یک صفحه بزرگ داشت با تنها یک دکمه! درحالی که نوکیا مملو از دکمه های سفت و پرسروصدا بود و تایپ کردن را مشکل میکرد. در واقع اپل با ایجاد تجربه کاربری خوب توانست موفقیت خود را تضمین کند.
تاریخچه تجربه کاربری
اصطلاح User Experience برای اولین بار در دهه 80 معرفی شد اما راستش را بخواهید من معتقدم تاریخچه تجربه کاربری به قدمت تاریخ بشر است! انسانها همواره به دنبال پیدا کردن راهی بوده اند تا کارهایشان ساده تر و بهتر انجام شود حتی اختراع برق برای ایجاد تجربه کاربری خوب از زندگی در شب بوده است.
اهمیت UX در دنیای دیجیتال
دنیای دیجیتال فضایی پر زرق و برق و پر از رقابت را برای همه ایجاد کرده است. فرض کنید برای موضوعی به وبسایتی مراجعه میکنید اگر لود شدن سایت مدت زیادی طول بکشد چه اتفاقی میفتد؟ زمان به سرعت درحال گذر است و سایت هنوز لود نشده! احتمالا بسرعت آن صفحه را می بندید و سراغ سایت های دیگر میروید. تجربه کاربری در این سایت به خوبی رعایت نشده و شما به دلیل کسب تجربه ناخوشایند ممکن است دیگر به این سایت سر نزنید. امروزه تمام مدیران به اهمیت تجربه کاربری پی برده اند و هنگام بهینه سازی سایت به آن توجه میکنند زیرا به درستی فهمیده اند که UX یکی از ارکان اصلی موفقیت آنهاست.
مراحل تجربه کاربری
تحقیق
مهمترین بخش ایجاد تجربه کاربری این است که بدانید مشکل چیست؟ تا وقتی مسکل را ندانید نمیتوانید آن را برطرف کنید. سعی کنید به نیاز مشترین پی ببرید و مشکل آنها را حل کنید. اگر چالش هایی که مشترین با محصول شما دارند را شناسایی کنید شصت درصد کار را انجام داده اید.
تحلیل
اطلاعات خود را دسته بندی کنید تا دقیقا بدانید باید چکار کنید. کدام بخش را باید تقویت کنید و کدام قسمت به خوبی عمل نمیکند. ایجاد نمودار و دسته بندی آماره های موجود میتواند کلید حل مسئله باشد.
طراحی
بعداز اینکه به ایده کلی برای نحوه انجام فعالیت خود رسیدید آن را بصورت آزمایشی اجرا کنید. در این مرحله دورنمای کاری که باید انجام دهید مشخص است و باید اسلکت بندی را بخوبی اجرا کنید.
ارزیابی
بعد از اینکه محصول ارائه شد باید به دقت به بازخوردهای کاربران و نظر کارشناسان توجه کنید. سعی کنید به خوبی نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کنید و محصول خود را کاربرپسند ارائه دهید.
اجزای تجربه کاربری
محتوای خوب
در کنار سئو کردن سایت خود باید بدانید کاربران به چه مطالبی علاقه دارند و کدام نوشته ها از نظر خوانندگان جالبتر است؟ کمی تحقیق درمورد این موضوع میتواند سیل کاربران را به سمت شما سرازیر کند. حتی اگر درحوزه خاصی فعالیت می کنید تکنیک های نویسندگی و روش های جذاب کردن موضوع مهمترین بخش از کار شماست.
طراحی کاربردی
استیو جایز میگوید: طراحی فقط ایجاد ظاهر نیست. بخش اصلی طراحی، نحوه عملکرد هر محصول است. هنگام طراحی هرمحصولی باید از خود بپرسید آیا مشتری هنگام استفاده از آن راحت است و احساس خوبی دارد؟ هر مشکلی اعم از عدم امنیت لذت بخش نبودن یک محصول میتواند تجربه کاربری را با مشکل مواجه کند.
نظر کاربران
همواره از نظر مشتریان خود آگاه باشید آنها بهترین راهنما برای پیشرفت شما و رونق کسب و کارتان هستند. اطلاع از نظر کاربران از روش های مختلفی انجام میشود مانند خواندن کامنت ها، مشاهده رفتار کاربران یا مصاحبه حضوری.
طراح تجربه کاربری
طراح تجربه کاربری یا متخصص UX کسی است که نیاز مشتریان را به خوبی شناسایی میکند و تجربه مشتریان را هنگام استفاده از محصولات شما ارزیابی میکند، علت هرکدام را شناسایی میکند و برای تقویت تجربه های خوب و برطرف کردن علت تجربه های ناخوشایند اقدام می کند. میتوان گفت با استخدام یک طراح تجربه کاربری، محصولات شما کاربردی تر، معتبرتر و در یک کلام کاربرپسندتر خواهد بود.
- حال حتما متوجه شده اید که متخصص UX شغل چندان راحتی ندارد. کسی که متخصص تجربه کاربری است باید قبل از تولید محصول نیازهای بازار را شناسایی کند و ویژگی های آن را شناسایی کند. باید هم در مراحل ساخت محصول حضور داشته باشد هم هنگام فروش و هم در زمان خدمات پشتیبانی. هم یک طراح محصول است هم یک روانشناس و درواقع دوست مشترک شرکت و مشتری است.
مزیت های استفاده از UX
بالا رفتن درصد فروش کالا و خدمات
استفاده بهینه از تجربه کاربری موجب افزایش رضایت کاربران و بالارفتن فروش شما خواهد شد. این موضوع مهمترین بخش از هر نوع کسب و کار است.
تضمین مراجعه مجدد مشتری
اگر مشتری از خدمات شما رضایت کافی داشته باشد بزودی دوباره به شما مراجعه می کند و حتی ممکن است تجربه خوب خود را برای دیگران نیز تعریف کند و موجب افزایش مشتریان شما شود. اما کسی که تجربه ناخوشایندی از ارتباط با شما داشته باشد حتما آن را برای دیگران تعریف می کند. پس برای جلب رضایت مشتریان خود نهایت سعی خود را بکنید.
استفاده از تکنولوژی روز
برای ایجاد تجربه کاربری خوب بهتر است از تکنولوژی های روز نهایت اسفاده را ببرید تا بتوانید راحتی و رضایت مشتری را فراهم کنید. پیشرفت و توسعه تکنولوژی نیز همواره در مسیر ایجاد راحتی برای انسانها گام برمیدارد.
کاهش هزینه تبلیغات
آخرین باری که با لبخند از یک رستوان بیرون آمدید را بیاد بیاورید. احتمالا برخورد خوب کارکنان یا کیفیت خوب غذا یا قیمت مناسب دلیل بخند شما بوده است. بعد از این تجربه خوب شما به تمام دوستان خود همان رستوران را پیشنهاد میدهید و تجربه خوب خود را برای آنان تعریف میکنید. به همین راحتی آن رستوران با ایجاد تجربه کاربری خوب، توانسته یک شعبه سیار و کارآمد تبلیغات برای خود بسازد. اگر در زمینه بازاریابی اینترنتی فعالیت می کنید ایجاد تجربه کاربری خوب را اولیت اصلی خود قرار دهید.
هر مشکل یا سوالی را میتوانید در بخش سوالات متداول با ما در میان بگذارید.
نظر یا سوال شما