سئوی داخلی

سئوی داخلی

تصور کنید قرار است دوستان خود را برای یک مهمانی به خانه خود دعوت کنید. اولین کاری که باید انجام دهید چیست؟ احتمالا مهمترین کاری که باید انجام دهید مرتب کردن خانه و تهیه لوازم آسایش مهمان است. درمورد یک سایت نیز همینطور است. وبسایت شما حکم خانه شما را دارد و مهمانان شما ربات های گوگل هستند. تمام کارهایی که در سایت خود انجام می دهید تا رضایت و اعتماد ربات های گوگل را جذب کنید اصطلاحا سئوی داخلی سایت یا سئو درون صفحه (on-page SEO) نام دارند. در مقاله امروز 7سئو نکاتی را بیان میکنیم که اگر آنها را رعایت کنید، سئو و رتبه سایت شما رشد بسیاری خواهد داشت.

 

سئو درون صفحه چیست

سئو درون صفحه همان سئوی داخلی سایت است. سئو درون صفحه درحقیقت هنری است که وبمستر با بکار بردن آن میتواند محتوای سایت را برای کاربران و موتورهای جستجو قابل فهم کند. وقتی سئو درون صفحه به خوبی پیاده سازی شود ربات های گوگل بهتر میتوانند صفحات سایت را ایندکس کنند و کاربران نیز بهتر با محتوای شما ارتباط برقرار میکنند. اگرچه بخش مهمی از سئوی داخلی سایت مربوط به محتوا و نکات جانبی آن است، اما بخش های دیگر سایت هم باید نکات مربوط به سئوی داخلی سایت را رعایت کنند.

سئوی داخلی

سئوی داخلی چیست

سئوی داخلی سایت تمام نکاتی است که یک وبمستر حرفه ای در سایت خود رعایت می کند تا جایگاه سایت خود را در نزد موتورهای جستجو ارتقا دهد و یک سئو تضمینی برای سایت ایجاد کند.. سئوی داخلی سایت برای تمام محتوای سایت شما برنامه ای مشخص دارد و درصورتی که آنها را رعایت نکنید هیچگاه نمیتوانید در رسیدن به هدف سایت خود موفق باشید. در ادامه مهمترین تکنیک های سئوی داخلی سایت را توضیح می دهیم.

آموزش سئوی داخلی سایت

انجام سئو داخلی سایت نیازمند رعایت نکات مهمی در تمام بخش های سایت است. این نکات موجب بالا رفتن امتیاز شما در گوگل و افزایش ترافیک سایت خواهد شد. با ما همراه باشید تا شما را با مهمترین و تاثیر گذارترین نکات سئوی داخلی سایت آشنا کنیم.

 

محتوای مناسب در سئوی داخلی

از نظر متخصصان سئو، محتوای مناسب پادشاه سئو است. اگر محتوای سایت شما برای کاربر مفید باشد گام مهمی برای بهبود رتبه در گوگل برداشته اید. اولین فاکتور مهم در سئو داخلی سایت نیز محتوای کاربرپسند است. وبسایتی که محتوای غیر استانداردی دارد هرچقدر اصول سئو را رعایت کند بازهم رتبه خوبی در گوگل نخواهد داشت. یک محتوای استاندارد باید فاکتورهای زیر را داشته باشد:

  • محتوای شما باید منحصر به فرد باشد. هیچگاه مطالب سایت خود را از جایی کپی نکنید این کار به منزله خودکشی سایت است. ربات های گوگل نسبت به محتوای کپی واکنش های شدیدی نشان می دهند و حتی ممکن است سایت شما را از دسترس خارج کنند. حتی اگر محتوا متعلق به شماست اما قبلا در سایت دیگر آن را منتشر کرده اید دیگر نباید آن را جایی منتشر کنید چون محتوای قبلی توسط ربات های گوگل ایندکس شده و محتوای بعدی کپی محسوب می شود.
  • محتوای استاندارد در جهت رفع نیاز کاربران تهیه می شود و برای آنان مفید است. محتوای شما باید وبسایت را ارزشمندتر کند و اعتماد کاربران را جلب کند.
  • سعی کنید محتوای شما تاحدودی طولانی باشد. طبق تحقیقات انجام شده، وبسایت هایی که محتوای طولانی تری منتشر میکنند جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل دارند. بصورت تقریبی محتوای شما باااید بیشتر از 300 کلمه باشد. محتوایی که بالای 1000 کلمه باشد محتوای خوبی است و اگر بیشتر 1500 تا 2000 کلمه باشد یک محتوای بسیاار خوب تولید کرده اید.

 

عنوان سایت در سئو داخلی

عنوان محتوا یا عنوان سایت توضیح چندکلمه ای درمورد محتوای شماست. این عنوان باید تاحد ممکن مفید و مختصر نوشته شود. عنوان محتوا باید در چند کلمه بصورت کامل محتوای شما را معرفی کند. سعی کنید عنوان شما جالب نوشته شود و باعث کنجکاوی کاربران شود. عنوان محتوا صفحه نتایج جستجوی گوگل برجسته تر نشان داده می شود. همچنین اگر لینک صفحه خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید عنوان محتوا را برجسته تر مشاهده میکنند. پس سعی کنید عنوان محتوای شما:

  • برای کاربران جذاب باشد و حس آنها را ترغیب کند که از صفحه شما بازدید کنند.
  • عنوان شما حاوی کلمات کلیدی باشد. اگر کلمه کلیدی در ابتدای تگ عنوان گنجانده شود نتیجه بهتری برای سئو داخلی سایت خواهد داشت.
  • تاحد ممکن بیشتر از 50 کاراکتر و کمتر از 64 کاراکتر باشد. عنوان های طولانی شانس بیشتری برای دیده شدن دارند.
  • عنوان هر صفحه باید منحصر به فرد باشد. عنوان های تکراری برای موتورهای جستجو خوشایند نیست.

در عنوان های محتوای خود از کلمات کاربرپسند استفاده کنید. کلماتی مانند حمل رایگان، تخفیف ویژه، آموزش به زبان ساده و... بیشتر از بقیه مورد توجه قرار میگیرند.

سئوی داخلی

توضیحات متا

توضیحات متا یا META DESCRIPTION توضیح مختصری درباره محتوای شماست. با توضیحات متا میتوانید نرخ کلیک سایت را بالا ببرید و ترافیک سایت را افزایش دهید. البته استفاده از توضیحات متا بصورت مستقیم تاثیری در بهبود سئو ندارد اما اگر محتوای شما توضیحات متای خوبی داشته باشد میتواند کاربران را ترغیب کند که از سایت شما بازدید کنند و به این ترتیب نرخ کلیک ( نرخ CTR (  بالا میرود و اگر وبسایتی نرخ کلیک بالایی داشته باشد قطعا رتبه بهتری خواهد داشت. به این ترتیب توضیحات متا نقش مهمی در سئو داخلی سایت دارد. ما قبلا مقاله ای درمورد مزایای توضیحات متا و ویژگی های یک متا تگ استاندارد نوشته ایم که پیشنهاد میکنیم حتما آن را مشاهده کنید.

 

بهینه سازی لینک

لینک صفحه همان آدرسی است که برای نمایش محتوا در مرورگر ها استفاده میشود. در سئو داخلی سایت باید لینک های شما تا حد ممکن کوتاه، منحصر به فرد و دارای کلمات کلیدی باشند. آدرس های پیچیده و بی معنی برای صفحات خود استفاده نکنید. همچنین وجود کاراکترهای !@#$%^&*)( برای سئو داخلی سایت مناسب نیست. تصویر زیر نمونه ای از یک لینک استاندارد برای صفحات را نمایش می دهد.

سئوی داخلی

تگ ALT

تگ ALT یک متن جایگزین برای تصاویر سایت است. زمانی که به هر دلیلی ربات های گوگل نتوانند تصاویر شما را برای کاربران نمایش دهند، متن های جایگزین تصاویر برای کاربران نمایش داده می شود. مزیت دیگر تگ ALT تصاویر این است که با استفاده از آن ربات های گوگل میتوانند مفهوم کلی و موضوع تصاویر را شناسایی کنند و به این ترتیب تصاویر برای آنها قابل فهم می شود. توصیه میشود برای تصاویر خود حتما از تگ ALT استفاده کنید تا سئو داخلی سایت شما ارتقا پیدا کند. هنگام ایجاد تگ ALT توجه کنید که در تگ ALT نباید بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کنید.

 

سرعت لود سایت

تقریبا در تمامی مقاله های سئوی به اهمیت سرعت لود سایت اشاره کرده ایم. سرعت لود سایت برای کاربران و ربات های گوگل فاکتور مهمی محسوب میشود. تمام کاربران علاقه دارند که وبسایت موردنظر آنان بسرعت لود شود تا در وقتشان صرفه جویی شود. الگوریتم های گوگل اخیرا بارها آپدیت شده اند تا سایت هایی که سرعت لود بالاتری دارند رتبه بهتری کسب کنند. عوانل مختلفی در افزایش سرعت سایت تاثیر دارند همچنین ابزارهای آنلاینی هم برای سنجش سزعت لود سایت وجود دارند که میتوانند راهنمای مناسبی جهت بالا رفتن سرعت لود سایت شما باشند.

 

استفاده از کلمات کلیدی

وجود کلمات کلیدی باعث می شود که ربات های گوگل ارتباط بین عنوان و متن را درک کنند. تعداد استاندارد کلمات کلیدی در سئو داخلی سایت نقش موثری دارد و مفهومی به نام چگالی کلمات کلیدی برای آن استفاده میشود. کلمات کلیدی باید بصورت منظم در سایت پراکنده باشند و با ریتم خوبی در تمام محتوا وجود داشته باشند تا موجب آزار کاربران نشوند.

 

ریسپانسیو بودن صفحات

صفحات سایت شما باید به گونه ای طراحی شوند که در گوشی های موبایل و تبلت به خوبی لود شود. نمایش صحیح صفحات سایت در گوشی های موبایل با نام ریسپانسیو بودن یا واکنشگرا بودن صفحات سایت شناخته می شود تاثیر زیادی روی سئوی داخلی سایت دارد. درصورتی که صفحات سایت شما ریسپانسیو نباشند در گوشی های موبایل بخوبی لود نمی شوند پس توصیه میکنیم حتما این مورد را در سایت خود پیاده سازی کنید تا کاربران گوشی های موبایل نیز بتوانند از محتوای شما استفاده کنند.

 

لینک داخلی

لینک دهی داخلی ایندکس صفحات شما را برای ربات های گوگل راحتتر میکند. وقتی ربات های گوگل وارد صفحه ای از سایت شما میشوند با استفاده از لینک های داخلی میتوانید ربات ها را به صفحات دیگر سایت خود هدایت کنید و به این ترتیب تمام محتوای خود را در گوگل بصورت منظم ایندکس کنید. بصورت استاندارد در هر مطلب خود دو یا سه لینک به صفحات اصلی سایت و  تا  لینک به صفحات دیگر سایت قرار دهید.

 

استفاده از گوهینامه SSL

گواهینامه SSL برای تامین امنیت اطلاعات سایت و کاربران مورد استفاده قرار میگیرد. حفظ امنیت سایت همواره نقش مهمی در سئوی داخلی سایت دارد. استفاده از SSL موجب میشود که پروتکل مورد استفاده کاربران از HTTP به HTTPS تغییر کند. این موضوع به معنای این است که پیام های بین مخاطبان و سرور بصورت رمزگذاری شده ارسال می شود و دسترسی هکرها به این اطلاعات را بسیار مشکل میکند.

 

سئوی داخلی

نقشه سایت

نقشه سایت یا سایت مپ (sitemap)  لیستی از لینک های سایت است که در سرچ کنسول گوگل قرار میگیرد. استفاده از سایت مپ موجب میشود که ربات های گوگل منبع مشخصی برای ایندکس لینک های سایت داشته باشند و به این ترتیب نقشه سایت برای بهبود سئو داخلی سایت تاثیر زیادی دارد. توصیه میکنیم نقشه  سایت شما همواره به روز باشد و برای تمام تصاویر و ویدیوها سایت مپ داشته باشید.

 

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی بصورت مستقیم تاثیری در سئو داخلی سایت ندارند اما فعالیت مداوم شما در آنها موجب میشود که کاربران بیشتر با برند شما آشنا شوند و کم کم به وبسایت شما علاقمند شوند. اشتراک گذاری مطالب سایت در شبکه های اجتماعی باعث میشود که کاربران بیشتری روی لینک سایت شما کلیک کنند و به این ترتیب سئوی داخلی سایت را بهبود داده اید. پس قدرت شبکه های اجتماعی را دست کم نگیرید.

ریدایرکت ها

ریدایرکت ها انواع مختلفی دارند هرکدام باید در جای خود و به موقع استفاده شوند. بصورت مختصر درمواقعی که میخواهید یک صفحه را بطور کامل از دسترس خارج کنید بهتر است از ریدایرکت 301 استفاده کنید. با این کار هم امتیاز صفحه قبلی را به صفحه جدید انتقال میدهید و از بروز بخطای 404 جلوگیری میکنید و هم سئو داخلی سایت را بهبود داده اید. اما اگر قصد دارید صفحه شما بصورت موقت از دید کاربران و ربات های گوگل مخفی بماند ریدایرکت 302 توصیه میشود.

هرگونه سوالی در زمینه آموزش سئو و بهینه سازی سایت را میتوانید با ما در میان بگذارید.

 

نظر یا سوال شما