آشنایی با روش های سئوی منفی و نحوه خنثی کردن آن
021 - 66904184 مشاوره رایگان

سئو منفی ( Negative SEO )

سئو منفی و روش های مقابله

سئو منفی  ( Negative SEO  ) 

شرکت گوگل همواره به دنبال این است که با راه اندازی یک رقابت سالم و جوانمردانه میان سایت ها باعث شود که کاربران با بهترین وبسایت ممکن را در اختیار داشته باشند. ابزارهای این رقابت سالم میتواند محتوای مفید به روز، آگاهی از اصول بهینه سازی سایت یا انجام تبلیغات باشد. اما باید بدانید که در این رقابت تمام سایت ها جوانمردانه نمی جنگند. سئو منفی به معنای استفاده از تکنیک های ناجوانمردانه و کلاه سیاه برای حذف رقیب است. برای اینکه در این دام نیفتید مقاله امروز 7سئو را از دست ندهید.

سئو منفی  ( Negative SEO  )

سئو منفی چیست

تغییر آهسته رتبه در گوگل امری طبیعی است. ارتقای رتبه نیازمند تولید محتوای خوب و بکار بردن اصول سئو است. کاهش رتبه نیز ممکن است به دلایلی مانند آپدیت نبودن مطالب رخ دهد و هردوی این موارد بطور آهسته رخ میدهد. اما تغییرات ناگهانی رتبه در گوگل چه ارتقای رتبه و چه کاهش رتبه، بهرصورت خطرناک است و بسرعت باید علت آن را پیدا کنید. شما بعنوان یک وبمستر و مدیر سایت باید در کنار آنالیز سئو سایت ، تغییرات رتبه سایت خود را نیز زیر نظر داشته باشید. اگر درعرض چند روز رتبه سایت شما سقوط آزاد را تجربه کرد احتمالا هدف سئو منفی قرار گرفته اید.

سئو منفی بطور خلاصه به مجموعه اقدامات غیرقانونی گفته می شود که رقبای شما انجام میدهند تا رتبه سایت شما سقوط کند.

هدف سئوی منفی چیست

متاسفانه سئوی منفی حقیقت دارد. گاهی اوقات رقبای شما برای جلوگیری از پیشرفت سایت شما و غلبه بر شما از روش های سئو منفی استفاده میکنند تا به این روش سایت شما را از چشم گوگل بیندازند. این روش ها نوعی سئوی کلاه سیاه محسوب میشود. انجام سئوی منفی امری رایج نیست و نیاز به وقت و انرژی زیادی دارد اما درصورتی که رتبه سایت شما بسرعت کاهش پیدا کرد باید به این موضوع نیز فکر کنید و به موقع آن را برطرف کنید.

هدف سئوی منفی چیست

سئوی منفی حقیقت دارد؟

در حالت کلی باید بگوییم که بله! سئوی منفی وجود دارد. انجام سئو منفی سابقه ای طولانی دارد در سال 2003 شرکت گوگل اعلام کرد که غیرممکن است رقبا بتوانند با روش های غیرقانونی به سایت شما آسیب بزنند. اما کمی بعد گفته خود را اصلاح کرد و اعلام کرد بسیار سخت است که رقبا بتوانند با روش های غیر قانونی به رتبه سایت شما آسیب بزنند.

روش های سئو منفی

بک لینک های انبوه

در این روش رقبا تلاش میکنند در سایت های غیر مرتبط یا حتی سایت های غیراخلاقی، بک لینک های زیادی به سایت شما بدهند. این بک لینک ها که با نام مزرعه لینک هم شناسایی می شود، ممکن است با یک انکر تکست غیر مرتبط یا مرتبط با سایت شما باشد. وجود یک یا دو بک لینک اسپم آسیبی به سایت شما نمیزند. مشکل از جایی شروع می شود که تعداد این بک لینک ها بسیار زیاد می شود. اما راهکار مقابله با آن چیست؟

متاسفانه شما نمیتوانید از این نوع سئوی منفی حملات پیشگیری کنید اما میتوانید با تشخیص به موقع بسرعت آن را خنثی کنید. برای اینکار همواره تعداد بک لینک های دریافتی خود را زیرنظر داشته باشید. درصورتی که بک لینک های شما رشد نامعقولی داشت بررسی کنید چه سایت هایی به شما بک لینک داده اند. سپس درصورتی که آن لینک ها را اسپم تشخیص دادید می توانید با استفاده از ابزار Disavow  که زیر مجموعه گوگل کنسول است آنها را حذف کنید.

هک کردن سایت

واضح است که حفظ امنیت وبسایت یکی از ضروری ترین کارهایی است که هر وبمستر برای جلوگیری از سئوی منفی باید انجام دهد. هکرها  بعد از هک کردن می توانند در سایت شما به سایت های غیرمرتبط یا غیراخلاقی لینک بدهند، ظاهر سایت را به هم بریزند، صفحات را پاک کنند و یا مطالب نامناسب در سایت شما ایجاد کنند و به این ترتیب زحمات چندین ساله شما را از طریق سئو منفی هدر بدهند. البته این موضوع معمولا برای وبسایت هایی پیش می آید که رقبای بسیار قدرتمند و سرسختی دارند. اما بهرحال لازم است به آن توجه داشته باشید.

روش های سئو منفی

برای جلوگیری از این مشکل و ایجاد سئو منفی توصیه می شود که رمز عبور خود را ساده انتخاب نکنید. رمز عبور باید از حروف کوچک و بزرگ و اعداد متفاوت تشکیل شده باشد تا به ذهن کسی نرسد. از جیمیل خود و رمز ورود آن بشدت مراقبت کنید. همچنین بطور روزانه از فایل های خود بک آپ تهیه کنید. کاربرانی که از سیستم وردپرس استفاده میکنند نیز میتوانند با استفاده از افزونه Google Authenticator برای سیستم خود رمز عبور دومرحله ای ایجاد کنند.

کپی کردن محتوا

یکی دیگر از روش هایی که ممکن است رقبا برای تخریب جایگاه شما و سئو منفی استفاده کنند، سرقت محتوای شما و قرار دادن در سایت های دیگر است. رقبا میتوانند بصورت اتوماتیک محتوای جدید شما را شناسایی کرده و بسرعت آن را در سایت های دیگر قرار دهند. گوگل معمولا محتوای اصلی را شناسایی میکند اما ممکن است محتوای سرقت شده را زودتر از محتوای شما ایندکس کند! در اینصورت تصور میکند که شما اقدام به کپی کردن محتوای خود کرده اید و صفحات شما را اسپم میکند.

راهکار مناسب برای رفع این مشکل این است که به محض قرار گرفتن مطلب در سایت، لینک آن را به گوگل معرفی کنید تا بسرعت آن را ایندکس کند. برای این منظور میتوانید از ابزار Fetch as Google در گوگل کنسول استفاده کنید که البته در نسخه جدید وبمستر تولز نام آن را به URL inspection تغییر داده اند. درصورتی که فراموش کردید محتوای خود را به گوگل معرفی کنید و متوجه سرقت محتوای خود شدید، لازم است از طریق ابزار " copyright infringement report " گوگل مکاتبه کنید و  موضوع را گزارش دهید و سئوی منفی را خنثی کنید.

روش های سئو منفی

تخریب نام برند

گاهی اوقات نیز ممکن است کسانی با نام شرکت شما صفحاتی در شبکه های اجتماعی ایجاد کنند. سپس با تولید محتوای نامناسب و غیراخلاقی برای صدمه زدن به اعتبار شما و ایجاد سئوی منفی تلاش کنند. درصورتی که تعداد این صفحات اندک باشد جای نگرانی نیست ولی اگر تعداد آنها زیاد باشد ممکن است تصویر بدی از شما در ذهن کاربران ایجاد شود و به اعتبار شما آسیب بزند.

برای رفع این مشکل میتوانید در وبسایت یا صفحه رسمی خود اعلام کنید که این اشخاص ارتباطی با شما ندارند و درخواست کنید این صفحات ریپورت و اسپم شوند. درضمن بتازگی ابزاری در سایت  Mention.net قرار داده شده است. به کمک این ابزار هرکس با نام تجاری شما در شبکه های اجتماعی صفحه ای بسازد یا نام شما را در جایی منشن کند به شما اطلاع داده خواهد شد. به این ترتیب میتوانید صفحات و کامنت های اسپم را به راحتی شناسایی کنید.

همواره می توانید هرگونه سوالی در زمینه سئو و بازاریابی اینترنتی را با ما در میان بگذارید.

 

فرم ارسال نظر و یا سوالات

تمامی حقوق متعلق به گروه سئو و بهینه سازی سایت 7سئو می باشد. کپی برداری تنها با لینک به منبع مجاز است.