معرفی کامل گوگل ترندز و استفاده از آن برای مقایسه کلمات کلیدی پرکاربرد
021 - 66904184 مشاوره رایگان

گوگل ترندز

معرفی گوگل ترندز ( Google Trends )

گوگل ترندز

اگر در حوزه تبلیغات دیجیتال و بازاریابی اینترنتی فعالیت کرده باشید حتما میدانید که برای موفقیت در دنیای دیجیتال باید تعدادی از کلمات کلیدی مربوط به حوزه فعالیت خود را انتخاب کنید و در هنگام جستجوی آنها رتبه برتر نتایج جستجو باشید. در شبکه های اجتماعی هشتگ ها برای تحقق همین هدف بوجود آمده اند. اما در دنیای وب چطور؟ در مقاله امروز 7سئو با یکی از ابزارهای مهم و کاربردی و جذاب در زمینه بازاریابی تبلیغاتی و برندینگ به نام گوگل ترندز آشنا خواهید شد. Google Trends ابزاری است که هر بازاریاب و محتوا نویس باید با آن آشنایی داشته باشد.

google-trends

گوگل ترندز چیست

کشف کنید جهان به دنبال چه چیزیست! همین شعار جذاب گوگل ترندز تا حد زیادی قابلیت ها و جذابیت های Google Trends را مشخص می کند. گوگل ترندز یکی از خدمات مهم شرکت گوگل است که در سال 2006 به جهان معرفی شده است که البته در ابتدای راه چندان مورد توجه قرار نگرفت. در سالهای اخیر شرکت گوگل آپدیت های دیر هنگام نشان داده که هنوز در ارائه این سرویس تردید دارد. حتی درمواردی نیز این سرویس را از دسترس خارج کرد اما دوباره دسترسی به آن را آزاد کرد و اکنون شما بدون داشتن چراغ جادو میتوانید بدانید مردم دنیا در هر حوزه ای چه کلماتی را بیشتر از همه جستجو میکنند. آن هم بدون پرداخت هیچ هزینه ای!

نمودارهای گوگل ترند نگرش ها، اعتقادات، نگرانی ها و نیازهای مردم دنیا را نمایش می دهد. این ابزار یک منبع غنی از بیشترین عبارت های جستجو شده توسط کاربران در بزرگترین موتور جستجوی دنیا یعنی گوگل محسوب می شود. حتی شما با استفاده از Google Trends میتوانید تحقیقات مهمی با موضوع جامعه شناسی و روانشناسی انجام دهید.

google-trends=

Trends به چه معناست؟

واژه Trends در لغت به معنای بررسی روند تغییرات است. با دیدن روند تغییرات یک موضوع شما میتوانید نحوه تغییر آن را در آینده حدس بزنید. برای بررسی تغییرات یک موضوع استفاده از نمودار به درک مطلب کمک زیادی می کند. در گوگل ترندز هم نمودارهای هر عبارت به خوبی مشخص کننده نحوه تغییرات جستجوی آن عبارت است. حتی می توانید نرخ جستجوی عبارت های مختلف را در شهرها و کشورهای مختلف با هم مقایسه کنید.

دقت کنید که اگر درمورد عبارتی که جستجو کرده اید اطلاعات منطقه ای وجود نداشته باشد گوگل ترندز اطلاعات جهانی مربوط به جستجوی آن عبارت را نمایش خواهد داد.

 

آموزش کار با گوگل ترندز

برای شروع کار میتوانید عبارت Google Trends را در کادر جستجوی گوگل وارد کنید یا مستقیما به وبسایت گوگل ترندز (https://trends.google.com/trends/explore ) مراجعه کنید.

google-trends-

 بعد از باز شدن صفحه اصلی گوگل ترندز میتوانید عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید. برای مثال ما از کلمه کلیدی "سئو " استفاده کرده ایم. تصویر زیر اطلاعات مربوط به میزان جستجوی این عبارت کلیدی را در کشور ایران و در 12 ماه گذشته نمایش داده است.

google-trends1

در نمودارهای Google Trends حداکثر میزان جستجو شدن عبارت را با عدد 100 نشان داده اند و در اینجا خود عدد 100 موردنظر نیست همچنین عدد صفر به معنای این است که هیچ جستجویی انجام نشده است.

شما میتوانید با استفاده از فیلترهایی که در بالای نمودار وجود دارد کشور موردنظر خود، بازه زمانی موردنظر، دسته بندی جستجو و نوع جستجو را تغییر دهید.

google-trends2

در کنار عبارت کلیدی کلیدی سئو گزینه ای به نام Compare +  قرار دارد. این گزینه برای اضافه کردن یک عبارت جدید استفاده می شود. به این ترتیب شما میتوانید میزان جستجوی دو یا چند عبارت کلیدی را با هم مقایسه کنید. شما میتوانید حداکثر 5 عبارت را با هم مقایسه کنید. مثلا ما عبارت " آموزش سئو " را نیز انتخاب می کنیم تا میزان سرچ شدن آن با کلمه کلیدی قبلی مقایسه شود.

google-trends3

همانطور که مشاهده میکنید میزان جستجوی عبارت دوم بسیار کمتر از عبارت اول است و این موضوع در نمودار سمت چپ تصویر نیز مشخص است.

در قسمت پایین این نمودارها و در بخش Related queries میتوانید حجم سرچ هر عبارت و شهرهایی که این جستجو را انجام داده اند براحتی مشاهده کنید.

google-trends4

در قسمت کوئری های مرتبط یک منو آبشاری وجود دارد. اگر روی گزینه Rising کلیک کنید نرخ رشد محبوبیت مشاهده کنید. همچنین گزینه Top نیز مجموع تعداد جستجو های انجام شده را نشان  می دهد.

در ضمن قرار گرفتن کلمه Breakout در برابر هر عبارت به معنای رشد سریع و ناگهانی محبوبیت آن عبارت در بین کاربران است.

کاربرد گوگل ترندز

پیش بینی زمان مناسب

اگر کسب و کار شما به فصول یا ماه های خاصی وابسه است با استفاده از گوگل ترندز می توانید زمان مناسب برای شروع فعالیت خود را پیش بینی کنید. برای مثال ما کلمه کلیدی "پالتو"  را در Google Trends جستجو کرده ایم. همانطور که میبینید این کلمه در ماه نوامبر بیشتر از همه جستجو شده است. این به آن معناست که کاربران بیشتر از وقتی در این ماه نیاز به پالتو داشته اند. بنابراین اگر قرار است فروش فوق العاده ای در این ماه داشته باشید باید برای این ماه بخوبی برنامه ریزی کنید.

google-trends5

انتخاب کلمه کلیدی

بعضی از کلمات کلیدی با گذشت زمان محبوبیت خود را از دست می دهند. شاید یک محتوا نیاز داشته باشد بعد از مدتی با حفظ متن و تصویر، تنها کلمات کلیدی آن تغییر کند. همچنین اگر تصمیم گرفته اید محتوای جدیدی ایجاد کنید بهتر است ابتدا به سراغ Google Trends بروید و از میزان محبوبیت کلمات کلیدی مربوطه آگاه شوید. شاید مجبور باشید عنوان محتوای خود را کاملا عوض کنید!

نکته مهم دیگر این است هر کلمه ای رقابت بیشتری دارد الزاما ترافیک زیادی همراه خود ندارد. مثلا برای کلمه کلیدی "فلزیاب"  رقابت بسیار سنگینی میان سایت های مختلف وجود دارد اما درمورد کلمه "گنج یاب"  اینطور نیست. ممکن است حتی کلمه گنج یاب فروش بیشتری را نیز برای شما به همراه داشته باشد. درحقیقت کالا تغییری نکرده اما نام آن کمی خوش آب و رنگ شده و کاربران را نیز به خوبی جذب میکند. اما مراقب باشید هرکلمه کلیدی استراتژی خاص خود را میطلبد اگر کلمات شما غیرواقعی و مجرمانه باشند ممکن است کل زحمات شما در معرض نابودی قرار بگیرد.

 همواره می توانید سوالات خود را از طریق بخش سوالات متداول با ما در میان بگذارید.

 

فرم ارسال نظر و یا سوالات

تمامی حقوق متعلق به گروه سئو و بهینه سازی سایت 7سئو می باشد. کپی برداری تنها با لینک به منبع مجاز است.