آموزش جامع و رایگان سرچ کنسول جدید گوگل 2019
021 - 66904184 مشاوره رایگان

سرچ کنسول گوگل

آموزش کامل سرچ کنسول جدید گوگل

آموزش سرچ کنسول

اگر حتی اندکی با سئو آشنایی داشته باشید حتما نام گوگل کنسول جدید ( Google Search Console ) یا همان وبمستر تولز قدیم را شنیده اید. مدتی قبل گوگل این ابزار قدرتمند را آپدیت کرد و تغییرات بسیاری را در آن اعمال کرد. به همین دلیل بسیاری از کسانی که قصد آشنایی با گوگل سرچ کنسول را دارند دچار سردرگمی می شوند. چون هنوز مطالب جامع و کاملی درباره ظاهر جدید و ابزار های قدرتمند سرچ کنسول در دسترس نیست. بعد از خواندن این مقاله از هرگونه کلاس آموزش گوگل کنسول بی نیاز می شوید. پس مقاله امروز 7سئو را از دست ندهید.

آموزش سرچ کنسول جدید

حتی اگر قبلا با وبمستر تولز قدیم کار کرده باشید ممکن است باز هم در سرچ کنسول جدید دچار سردرگمی شوید. ظاهر سرچ کنسول تفاوت بسیاری با وبمستر تولز قدیم دارد. بسیاری از ابزارها جابجا شده اند یا نام آنها تغییر یافته است. آیکون ها و عبارت های جدیدی به سرچ کنسول جدید اضافه شده است. بنابراین میتوانیم بگوییم مقاله آموزش سرج کنسول جدید حتی برای وبمسترها نیز مفید است. چون امکانات جدید و ریزه کاری های زیادی را آموزش خواهیم داد. البته ممکن است این آموزش به علت کامل بودنش، کمی طولانی شود اما پیشنهاد میکنیم صبور باشید و با دقت به نکته ها توجه کنید.

آموزش Google Search Console

کسب رتبه کناسب در گوگل نیازمند تلاش بسیاری است. ممکن است شما زمان زیادی برای بهبود رتبه در گوگل و بهینه سازی سایت تلاش کنید. با مطالعه و تحقیق و صرف هزینه، تمامی اصول سئو را در سایت خود اجرا کنید و بصورت روزانه مطالب مفید و مورد نیاز کاربران را در سایت خود قرار دهید اما بازهم نتیجه دلخواه خود را کسب نمیکنید! افراد بسیاری با مشاهده این وضعیت تمام آرزوهای خود را از دست رفته میبینند. کرکره سایت را پایین کشده و به دنبال کسب و کاری خارج از فضای وب میروند. اما اینکار عاقلانه ای نیست. دقیقا در همین زمان کلافگی و ناامیدی، ابزار سرچ کنسول می تواند کمک زیادی به شما بکند.

به کمک ابزار  Google Search Console میتوانید وضعیت کلی سایت را مشاهده کنید و مشکلات سایت خود را بیابید. بطور کلی گوگل کنسول به شما کمک میکند تا بفهمید جایگاه شما در گوگل کجاست.

آموزش سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول چیست

گوگل سرچ کنسول مانند یک دوست مهربان برای سایت شماست. سرچ کنسول برای هرکسی که یک وبسایت داشته باشد مفید است. با استفاده از گوگل کنسول میتوانید وضعیت و ترافیک سایت را مشاهده کنید. براساس این اطلاعات میتوانید تصمیم های مهمی برای تعیین مسیر جدید پیشرفت وبسایت خود بگیرید. ممکن است سایت شما به تبلیغات نیاز داشته باشد یا برخی از صفحات دارای مشکل باشند. شاید هم نیاز باشد در کلمات کلیدی خود تجدید نظر کنید. بطور کلی با استفاده از سرچ کنسول و ابزارهای کمکی مانند گوگل آنالیتیکس میتوانید زودتر به هدف خود و کسب رتبه مناسب در گوگل برسید. ما قبلا در مقاله ای درباره نسخه جدید وبمستر تولز گوگل بصورت مختصر توضیحاتی دادیم ولی امروز بصورت کاملتر آن را بررسی میکنیم.

تاثیر سرچ کنسول در سئو

شرکت گوگل اعلام کرده که صرفا استفاده از سرچ کنسول نمیتواند تاثیر مستقیمی بر سئو داشته باشد. حتی اگر این حرف درست باشد باز هم ما توصیه میکنیم از گوگل کنسول استفاده کنید. چون بصورت رایگان اطلاعات مهم و ارزشمندی را درمورد وبسایت در اختیار شما قرار میدهد که از هیچ جای دیگری نمیتوانید آن را بیابید.

فواید کنسول جدید گوگل

1-مطمئن می شوید که گوگل سایت شما را زیر نظر دارد و به  آن سرمیزند

2- میتوانید مطالب جدید یا محتوایی که بروزرسانی کرده اید را به گوگل معرفی کنید تا سریعتر ایندکس شوند.

3-مشاهده وضعیت ایندکس شدن صفحات ، ریسپانسیو بودن آنها و حذف صفحات دلخواه از موتورهای جستجوی گوگل

4-برطرف کردن مشکلات ایندکس نشدن صفحات، حفط سایت از آسیب نرم افزارهای مخرب.

5-شناسایی کلمات کلیدی و صفحاتی که باعث شده اند کاربران بیشتری از سایت شما بازدید کنند.

6-مشاهده وضعیت لینک های داخلی و لینک های خارجی  و سایت هایی که به شما بک لینک داده اند.

7-مقایسه روند سعود یا سقوط رتبه سایت شما در زمان های مختلف با استفاده از نمودار

8-مشاهده نرخ کیلک ، تعداد کل کلیک ها و رتبه متوسط سایت

 

9- قرار دادن نقشه سایت در دسترس ربات های گوگل

برای شروع آشنایی با سرچ کنسول با ادامه مقاله آموزش کامل گوگل سرچ کنسول همراه باشید.

ثبت سایت در کنسول گوگل

1-برای شروع ثبت سایت در کنسول گوگل ابتدا باید یک اکانت گوگل ( جیمیل ) داشته باشید. وبمسترها و سئوکارها اغلب یک اکانت gmail دارند. اگر جیمیل ندارید میتوانید با مراجعه به آدرس https://accounts.google.com/SignUp یک اکانت گوگل بسازید . سپس برای ادامه ثبت سایت در سرچ کنسول  به آدرس https://www.google.com/intl/fa/webmasters/ مراجعه کنید. و بر روی دکمه آبی رنگ Sign in to Search Console کلیک کنید.

گوگل سرچ کنسول چیست

2-در صفحه بعدی اطلاعات مختصری به زبان انگلیسی درمورد سرچ کنسول جدید ارائه  شده است. گزینه Start now را انتخاب کنید تا به مرحله بعد بروید.

سرچ کنسول چیست

3- در صفحه بعدی باید آدرس سایت یا همان دامنه سایت خود را به گوگل معرفی کنید و گزینه ADD PROPERTY را کلیک کنید. پیشنهاد ما این است که از URL prefix برای ثبت دامنه خود استفاده کنید و دکمه Countinue را انتخاب کنید. هنگام ثبت دامنه توجه کنید که استفاده کردن یا استفاده نکردن از www در ابتدای آدرس سایت برای گوگل فرق میکند. البته در سئو شما تاثیری ندارد اما مثلا گوگل سایت www.yoursite.ir را با سایت yoursite.ir یکی نمیداند! پس در وارد کردن دامنه مورد نظر خود دقت زیادی داشته باشید و به دلخوه خود فقط یکی از آنها را که برای کاربران راحتتر است در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید.

گوگل سرچ کنسول

اگر دامنه را یکبار با www و یکبار بدون آن ثبت کنید گوگل این دو آدرس را دو سایت جداگانه درنظر میگیرد. حتی ممکن است دامنه با www و دامنه  بدون www در گوگل دو سایت رقیب درمظر گرفته شود. به این ترتیب گوگل با مشاهده محتوای مشابه در این دو دامنه تصور میکند یکی از آنها محتوا را از دیگری سرقت کرده و براحتی سایت شما را میبندد! حتی در مورد HTTPS یا  HTTP نیز همین موضوع وجود دارد. آدرس هایی که همراه HTTPS یا  HTTP در کنسول گوگل ثبت میشوند نیز با سایتی که بدون آنها ثبت می شود در گوگل سرچ کنسول تفاوت دارند.

4-بعد از انتخاب گزینه ADD PROPERTY نوبت این است که به گوگل اطمینان دهید که شما مدیر این سایت هستید. برای اینکار گوگل چندین گزینه در اختیار شما قرار می دهد. که ما برای طولانی نشدن مقاله، راحتترین و عمومی ترین راه موجود را توضیح میدهیم.

بر روی گزینه HTML file کلیک کنید. با کلیک روی این گزینه یک فایل HTML برای شما دانلود میشود. اکنون به بخش File Manager  هاست خود مراجعه کنید سپس پوشه public_html را باز کنید و فایلی که دانلود کرده اید را در این بخش آپلود کنید. سپس به گوگل سرچ کنسول خود مراجعه کنید و بر روی گزینه Verify  و سپس گزینه DONE کلیک کنید.

گوگل سرچ کنسول

اکنون گوگل مراحل مربوطه را انجام می دهد و هاست شما را شناسایی میکند. صفحه جدید به رنگ سبز است پیغامی در مورد موفقیت آمیز بودن مراحل سایت و روش شناسایی سایت شما نشان میدهد. بر روی دکمه GO TO PROPERTY کلیک کنید.

گوگل سرچ کنسول

به شما تبریک میگوییم. اکنون سایت شما باموفقیت در سرچ کنسول گوگل تبت شده و میتوانید از امکانات آن استفاده کنید. اگر هنور مدت زیادی از ثبت وبسایت شما در سرچ کنسول گوگل نگذشته باشد، اطلاعاتی از سایت خود در کنسول جستجوی گوگل مشاهده نمی کنید و با صفحه ای شبیه تصویر زیر روبرو می شوید.

گوگل سرچ کنسول

گوگل از شما میخواهد مدتی صبر کنید تا ربات های گوگل بتوانند صفحات شما را ایندکس کنند و بتدریج آمارها و نمودار های مربوطه را نمایش دهند.

امکانات سرچ کنسول جدید گوگل

مدیران سایت و وبمستر هایی که از وبمستر تولز قدیم استفاده میکنند، از زمان معرفی Google Search Console جدید ، همواره پیغامی را در وبمستر خود مشاهده میکنند. این پیغام شکلی شبیه تصویر زیر دارد و شما را دعوت میکند که از نسخه جدید سرچ کنسول گوگل استفاده کنند.

گوگل سرچ کنسول

هدف سرچ کنسول جدید گوگل ارائه امکانات و ابزارهای جدیدی است که وبمسترها به کمک آنها بتوانند نظارت دقیقتری بر میزان ترافیک صفحات و کلمات کلیدی موثر خود داشته باشند. همچنین به کمک گوگل سرچ کنسول میتوانید اطلاعات بیشتری از وضعیت ایندکس صفحات خود داشته باشید. این امکانات در محیطی کاربرپسند به شما ارائه می شود. در نسخه جدید میتوانید آمارها و اطلاعات مربوط به 16 ماه اخیر سایت را مشاهده کنید درصورتی که در نسخه قبلی وبمستر تولز تنها اطلاعات 3 ماه قبل قابل نمایش بود.

همچنین کنترل بیشتری بر اقدامات دستی (Manual Actions) خود خواهید داشت. کار کردن با سرچ کنسول جدید گوگل بسیار راحتتر از نسخه قبلی آن است. مثلا ازین به بعد در بخش Manual Actions تمام درخواست ها و نتایج آنها را میتوانید با جزییات کامل و همراه تاریخ دقیق آنها مشاهده کنید.

در نسخه جدید سرچ کنسول گوگل میتوانید تمام آمار و اطلاعات یک صفحه را بصورت جداگانه مشاهده کنید. مثلا نرخ کلیک، میزان ترافیک، کلمات کلیدی و کوئری ها، وضعیت ایندکس شدن صفحه و ریسپانسیو بودن یا نبودن یک صفحه بطور دقیق و بصورت مجزا از بقیه صفحات قابل نمایش است.

در ابتدای معرفی سرچ کنسول گوگل، امکاناتی مانند مدیریت پیام ها ، ابزار Disavow و انتخاب کشور هدف و مدیریت چندین اکانت بصورت همزمان وجود نداشت. اما امروز که ما این مقاله را مینویسیم این ابزار به سرچ کنسول جدید گوگل اضافه شده اند. ناگفته نماند که سرچ کنسول جدید گوگل هنوز هم کامل نیست و قرار است در آینده امکانات دیگری از جمله بخش Robots.txt به آن اضافه شود.

 

 

آموزش امکانات سرچ کنسول جدید گوگل

بخش Overview یا داشبورد سرچ کنسول گوگل

اولین بخشی که بعد از ورود به سرچ کنسول گوگل مشاهده میکنید بخش Overview یا داشبورد سرچ کنسول گوگل است. این بخش با استفاده از نمودارهای مختلف یکسری اطلاعات و نمودار درباره وضعیت ایندکس شدن و تعداد کلیک ها و... نمایش داده می شود. کاربرد این نمودارها در ادامه توضیح داده شده است.

گوگل سرچ کنسول

نمودار performance : این نمودار تعداد دفعات کلیک کاربران بر روی لینک سایت شما را به تفکیک روزهای مختلف نشان می دهد. درصورتی که روی عنوان این نمودار کلیک کنید به بخش performance هدایت می شوید که در ادامه بیشتر آن را توضیح خواهیم داد.

نمودار Coverage: این نمودار وضعیت ایندکس صفحات سایت را نشان می دهد.در این نمودار تعداد صفحاتی که با موفقیت ایندکس شده اند و تعداد صفحاتی که ایندکس آنها با خطا مواجه شده را به تفکیک روزهای مختلف نشان می دهد. در این بخش نیز اگر روی عنوان این نمودار کلیک کنید به بخش Coverage هدایت می شوید که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

بخش  Enhancements:  این بخش وضعیت عملکرد صفحات سایت شما را از نظر استانداردهای موجود در AMP ،Mobile Usability  و Siteliks Searchboxes  را نشان می دهد. همچنین تعداد صفحات دارای خطا را نیز میتوانید مشاهده کنید. هرکدام از این بخش ها را توضیح خواهیم داد.

بخش performance  در سرچ کنسول جدید گوگل

در این بخش اطلاعات دقیقی از تعداد دفعاتی که کاربران وبسایت شما را نتایج جستجوی گوگل مشاهده کیرده اند، تعداد دفعاتی که کاربران روی لینک سایت شما کلیک کرده اند، نرخ CTR سایت و رتبه متوسط سایت خود را در دوره زمانی سه ماهه مشاهده خواهید کرد. با کلیک بر روی هر گزینه، رنگ آن تغییر میکند و نمودارش نیز ترسیم می شود. همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید ، در زیر عبارت performance  بخش های  search type  ، Date و  +NEW قرار دارند همچنین بخش های دیگری نیز برای کمک به شما قرار داده شده اند که به ترتیب آنها را توضیح خواهیم داد.

گوگل سرچ کنسول

search type  : هنگامی که کاربران عبارتی را در گوگل جستجو میکنند و لیستی از سایت ها را مشاهده میکنند درواقع از بخش جستجوی وب برای سرچ خود استفاده کرده اند. یا مثلا هنگامی که یه تصویر را جستجو میکنند از بخش image برای جستجوی عکس خود استفاده میکنند. در این بخش شما میتوانید آمارهای موجود درباره سایت خود را براساس نوع جستجو تعیین کنید. مثلا اگر روی گزینه  search type کلیک کنید و عنوان image را انتخاب کنید، آمارهای مربوط به کاربرانی که با جستجوی یک تصویر خاص وارد سایت شما شده اند را مشاهده میکنید.

 Date : با کلیک روی این گزینه میتوانید تعیین کنید که آمار و نمودارها با توجه به چه دوره زمانی نمایش داده شوند. در این بخش دوره های زمانی 16 ماهه، سه ماهه ، یک ماهه یا حتی یک روزه قابل انتخاب هستند.

 NEW+ : در این بخش میتوانید فیلترهای جدیدی برای نمودارهای خود تعیین کنید. فیلترهایی مانند صفحه خاص، کشور خاص، عبارت خاص یا نوع وسیله ای که کاربران برای بازدید یا ورود به سایت شما استفاده کرده اند.  مثلا با انتخاب NEW+ و سپس کلیک برروی گزینه Country  میتوانید تعیین کنید که آمارهای سایت شما فقط برای یک کشور خاص نمایش داده شود. این گزینه برای کسانی که در خارج از کشور نیز تجارت میکنند بسیار مفید است. مثلا با استفاده از آن میتوانند بفهمند شهروندان کشور فرانسه به چه میزان از سایت آنها بازدید کرده اند.

یا مثلا بفهمید کاربرانی با گوشی موبایل موضوعی را سرچ میکنند تا چه میزان لینک سایت شما را دیده اند یا وارد سایت شما شده اند.

Total Clicks: این بخش تعداد کل کلیک هایی که کاربران بر روی صفحات مختلف سایت شما داشته اند را در دوره زمانی سه ماه نشان می دهد. سرچ کنسول جدید گوگل بصورت پیش فرض دوره سه ماهه را انتخاب کرده و شما میتوانید با کلیک بر روی گزینه Date دوره زمانی دلخواه خود را انتخاب کنید.

Impressions: در این قسمت تعداد دفعاتی که کاربران لینک سایت شما را در نتایج جستجوی گوگل مشاهده کرده اند برای دوره سه ماهه نمایش داده میشود. برای اینکه بتوانید تعداد Impressions را بالا ببرید باید بهینه سازی سایت را بخوبی انجام داده باشید همچنین استفاده از تبلیغات گوگل ادوردز میتواند راهگشای شما باشد.

 

Average CTR : این عدد نشان دهنده نرخ متوسط کلیک برای تمام صفحات سایت شما است و بصورت درصدی بیان می شود. نرخ CTR  از حاصل تقسیم Impressions بر Total Clicks بدست می آید. مثلا اگر نرخ متوسط کلیک برای سایت شما 5 درصد در روز باشد میتوانید نتیجه بگیرید که صفحات سایت شما بطور متوسط روزانه 5 درصد کاربران را بسمت خود جذب میکنند. هرچقدر این عدد بالاتر باشد نشان دهنده این است که وبسایت شما برای کاربران جذابتر است.

Average Position : این عدد جایگاه متوسط صفحات وبسایت شما را در نتایج جستجوی گوگل نشان می دهد. لازم نیست زیاد نگران این عدد باشید چون مسلما بعضی از صفحات شما رتبه بالاتری نسبت به بقیه صفحات دارند و امتیاز هر صفحه با دیگری متفاوت است.

  • در پایین این نمودار باکس دیگری وجود دارد که میزان بازدید کاربران را از سایت شما را با دسته بندی های مختلفی نشان داده است. این دسته بندی ها براساس کلمات کلیدی (Queries ) کشور (Country ) صفحات پر بازدید و دیگر فیلتر هاست. در بخش NEW+ نیز کمی در این مورد توضیح دادیم. اگر کشور یا صفحه یا کلمات کلیدی موردانتظار شما در این لیست وجود ندارند میتوانید نتیجه بگیرید که برای این دسته بندی ها محتوای خوبی در سایت شما وجود ندارد و باید بیشتر بر روی آنها کار کنید.

بخش URL inspection در سرچ کنسول جدید گوگل

بعد از بخش performance  وارد بخش دیگری به نام URL inspection میشویم. در نسخه قبلی وبمستر تولز بخشی به نام Fectch as Google  وجود داشت که برای بررسی وضعیت یا معرفی یک لینک جدید به گوگل مورد استفاده قرار میگرفت. این ابزار در سرچ کنسول جدید گوگل با نام URL inspection شناخته می شود و البته امکانات بسیاری نیز به آن اضافه شده است. اگر در بخش Coverage متوجه شدید صفحه خاصی از سایت شما در گوگل ایندکس نشده یا ایندکس آن با خطا مواجه شده، برای دریافت اطلاعات کامل درباره وضعیت ان لینک میتوانید از همین ابزار URL inspection استفاده کنید.

برای بررسی وضعیت یک لینک خاص میتوانیم بر روی گزینه URL inspection کلیک کنیم. با انجام اینکار یک باکس جدید ظاهر میشود که باید لینک مورد نظرمان را در آن وارد کرده و اینتر کنیم.

گوگل سرچ کنسول

با انجام این کار صفحه جدیدی برای شما باز می شود که دارای قسمت های مختلفی است. هرکدام از این بخش ها دارای دستورات و اطلاعات خاصی است که با آنها آشنا خواهیم شد.

باکس بالایی یا Presence on Google

 در این بخش اطلاعاتی درمورد اینکه آیا این صفحه در نتایج گوگل قرار میگیرد یا خیر برای شما نمایش داده می شود و اگر خطایی در این زمینه وجود داشته باشد در همین بخش می توانید آن را مشاهده کنید. انواع پیغام هایی که ممکن است مشاهده کنید به همراه علت آنها را توضیح میدهیم.

1- URL is on Google: همه چیز مرتب است. لینک شما با موفقیت در نتایج گوگل قرار دارد و برای کسب رتبه بهتر باید سعی کنید به موقع محتوای مفید به آن اضافه کرده و آن را آپدیت کنید. بهترین پیغامی که در این بخش میتوانید از گوگل دریافت کنید همین گزینه است.

گوگل سرچ کنسول

در همین باکس با کلیک روی گزینه   VIEW CRAWLED PAGE  میتوانید تمام بخش های این صفحه که در گوگل ایندکس شده اند را ببینید. همچنین اگر تغییراتی را در محتوای این صفحه ایجاد کردید میتوانید با استفاده از گزینه REQUEST INDEXING  از گوگل درخواست کنید که دوباره صفحه شما را ایندکی کند. طبق اطلاعیه گوگل ایندکس مجدد صفحه بین یک تا دو هفته طول خواهد کشید.

2- URL is on Google, but has issue: این پیغام به معنی این است که صفحه شما توسط ربات های گوگل ایندکس شده است. اما مشکلاتی در این صفحه سایت شما وجود دارد که ممکن است مانع از ارتقای امتیاز صفحه شوند. این مشکلات ممکن است مربوط به بخش AMP یا داده های ساختار یافته باشد. گوگل به شما توصیه میکند که بسرعت این مشکل را برطرف کنید.

3- URL is not on Google: عجله کنید. صفحه وبسایت شما یک مشکل اساسی دارد و در نتایج گوگل نشان داده نمی شود. ممکن است خود شما با استفاده از تگ noidex، متاتگ canonical و یا با فایل robots.txt ، از ایندکس شدن صفحه جلوگیری کرده باشید. بهرحال علت ایندکس نشدن صفحه سایت در باکس میانی ( بخش Index coverage  )  توضیح داده شده است. ما هم در بخش coverage انواع خطاهای ایندکس نشدن صفحات را توضیح خواهیم داد.

گوگل سرچ کنسول

4- URL is an alt version: معنای این خطا این است که در سایت شما دو صفحه تکراری با یک لینک دارید. علت این خطا این است که احتمالا دو صفحه شبیه به هم در سایت شما وجود دارد که با تگ canonical به گوگل شناسایی شده اند یا اینکه نمایش این صفحه در نسخه های موبایل و کامپیوتر با هم متفاوت است.

باکس میانی یا Index coverage

این بخش یکی از مهمترین بخش های URL inspection است. در این  قسمت اطلاعات کاملی درباره ایندکس شدن یا ایندکس نشدن، تاریخ ایندکس، وضعیت لینک در نقشه سایت و غیره در اختیار شما قرار میگیرد که به ترتیب آنها را بررسی میکنیم.

تیک سبزرنگ در کنار عبارت coverage به معنای این است که ایندکس با موفقیت انجام شده است. درمقابل این عبارت، اطلاعات مختصری درمورد این لینک نیز در اختیار شما قرار دارد. مثلا اطلاعاتی درمورد ثبت نشدن این لینک در نقش سایت یا ریدایرکت بودن لینک.

گوگل سرچ کنسول

با کلیک بر روی همین باکس اطلاعات بیشتری در زمینه های مختلف در اختیار شما قرار میگیرد.

گوگل سرچ کنسول

Sitemaps: در این بخش آدرس تمام صفحاتی که در نقشه سایت وجود دارند و در آنها به لینک مورد نظر شما هم اشاره شده است، نشان داده می شود. در تصویر بالا سرچ کنسول گوگل پیغام داده که صفحه ای که به لینک موردنظر شما اشاره کرده در سایت مپ ثبت نشده است بنابراین در قسمت نقشه سایت لینکی برای نمایش وجود ندارد.

Referring page : در اینجا لینک هایی که به آدرس موردنظر شما اشاره کرده اند را خواهید دید. ممکن است ربات های گوگل از طریق یک صفحه یا چند صفحه به لینک شما رسیده باشند. درصورتی که پیغام URL might be known from other sources that are currently not reported را مشاهده کردید منظور این است که ربات های گوگل از طریقی بجز صفحات سایت یا نقشه سایت به ایندکس این لینک رسیده اند.

Last crawl: در اینجا تاریخ آخرین ایندکس این لینک را می توانید مشاهده کنید. تمام اطلاعاتی که در URL Inspection میبینید در همین تاریخ آپدیت شده اند.

Crawl allowed?: به این معناست که آیا ربات های گوگل اجازه داشته اند که این صفحه را ایندکس کنند یا خیر. ممکن است با استفاده از فایل های robots.txt یا تگ های noindex اجازه ایندکس صفحه را به ربات های گوگل نداده باشید.

Page fetch : این عبارت به معنای این است که آیا گوگل قادر بوده که اطلاعات این لینک را از سرور دریافت کند یا خیر. در تصویر فوق این عملیات با موفقیت انجام شده است. اما اگر گوگل نتواند اطلاعات این صفحه را از سرور دریافت کند در این بخش عبارت failure را مشاهده خواهید کرد که در این صورت باید به بخش coverage سرچ کنسول جدید گوگل مراجعه کنید و خطاهای ایندکس نشدن صفحه را برطرف کنید.

Indexing allowed? : در صورتی که ربات های گوگل نتوانند صفحه را ایندکس کنند در این بخش علت ایندکس نشدن صفحه را میتوانید مشاهده کنید. اگر ربات های گوگل نتوانند صفحه را ایندکس کنند بخش Crawl allowed عبارت no  را نمایش می دهند و در این بخش دلایلی شبیه وجود تگ noindex  را نمایش خواهند داد.

User-declared canonical : ممکن است بازدید کنندگان محتوای این صفحه را قبلا در جای دیگری مشاهده کرده باشند و به گوگل گزارش کنند که این صفحه تکراری است. این صفحه مشابه ممکن است در سایت شما باشد یا در یک سایت دیگر. بهرحال اگر صفحه در سایت شما قرار دارد باید با استفاده از تگ canonical صفحه مشابه را را به گوگل گزارش کنید تا در سئو تاثیر منفی نداشته باشد.

 

Google-selected canonical : در این بخش ربات های گوگل خودشان تشخیص داده اند که در سایت شما دو صفحه تکراری وجود دارد. در این حالت ربات های گوگل بصورت خودکار در یکی از صفحات تگ canonical قرار می دهند. اشکال این موضوع در این است که امکان دارد ربات های گوگل در صفحه مهمتر و باارزشتر، تگ canonical را قرار دهند و به این ترتیب رتبه سایت شما سقوط کند. توصیه ما این است که خودتان دست به کار شوید و در صفحه کم ارزشتر تگ canonical را قرار دهید.

باکس پایینی یا Enhancements

در این بخش ربات های گوگل امکانات پیشرفته صفحات شما را شناسایی می کنند و نتایج آن را در این بخش نمایش می دهند. قابلیت هایی مانند ریسپانسیو بودن صفحات سایت یا استفاده از ریچ کاردز .

گوگل سرچ کنسول

Mobile Usability : این قسمت به شما میگوید که آیا صفحات شما برای صفحات موبایل بهینه سازی شده اند یا خیر. ریسپانسیو بودن برای گوشی های موبایل یکی از عوامل تاثیر گذار در سئو سایت و افزایش ترافیک سایت است. با توجه به کیفیت صفحات سایت شما، در این بخش یکی از پیغام های زیر ممکن است نمایش داده شود.

1-Page is mobile friendly : صفحه ای که لینک آن را وارد کرده اید، به خوبی برای موبایل و تبلت بهینه سازی شده و همه چیز مرتب است.

2-Page is not mobile friendly:  این صفحه روی موبایل بخوبی نمایش داده نمیشود یا بصورت بهم ریخته و نا منظم نمایش داده می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر و تشخیص نوع خطا میتوانید روی همین پیغام کلیک کنید یا به بخش Mobile Usability در منوی اصلی سرچ کنسول گوگل مراجعه کنید.

3- No data available: این پیغام به معنای این است که در حال حاضر گوگل قادر نیست اطلاعاتی به شما ارائه دهد و باید بعدا دوباره به این بخش مراجعه کنید.

Logos  : در این بخش گوگل وضعیت امکانات پیشرفته صفحات شما مانند ریچ کاردز و فریمورک AMP را بررسی میکند و درصورتی که خطایی وجود داشته باشد آن را به شما نمایش می دهد. ابزارهای کمی وجود دارند که خطاهای AMP شما را بررسی کنند و از این جهت سرچ کنسول گوگل یکی از بهترین هاست.

 

 ابزار  TEST LIVE URL 

همانطور که از نام آن پیداست، با استفاده از این گزینه میتوانید صفحه مورد نظر خود را تست کنید. درصورتی که تغییری در صفحه سایت یا کدنویسی آن اعمال کردید، حتما از این ابزار استفاده کنید تا مطمئن شوید تغییرات موردنظر شما به درستی اعمال شده و گوگل بدون مشکل این لینک را ایندکس خواهد کرد.

گوگل سرچ کنسول

بخش  Coverage در سرچ کنسول جدید گوگل

در این قسمت میتوانید وضعیت ایندکس شدن صفحات سایت خود را بررسی کنید و خطاهای احتمالی را مشاهده کنید. سرچ کنسول جدید گوگل در این قسمت اطلاعات کاملی درمورد ایندکس شدن یا ایندکس نشدن صفحات سایت شما را نمایش می دهد. همچنین میتوانید علت خطای ایندکس هرصفحه به همراه تاریخ دقیق آن را شناسایی کنید.

در بخش  Coverage در سرچ کنسول جدید گوگل نمودارها و آمار ایندکس صفحات سایت به شما نمایش داده می شود اگر صفحه جدیدی به سایت اضافه کردید ولی هنوز این صفحه در گوگل ایندکس نشده حتما به این قسمت سر بزنید تا خطاهای احتمالی را رفع کنید.

در قسمت بالای صفحه میتوانید تعیین کنید که نمودارها برای تمام صفحات شناسایی شده در سایت نمایش داده شوند یا فقط برای صفحاتی که در نقشه سایت قرار دارند. در بخش بالای نمودار باکس هایی وجود دارند که اگر روی آنها کلیک کنید هرکدام به رنگ خاصی تغییر میکنند و نمودار مربوطه نیز نمایش داده می شود.

گوگل سرچ کنسول

باکس قرمز رنگ تعداد صفحاتی که ایندکس آنها با خطا مواجه شده را نشان می دهد. در پایین نمودار نیز در قسمت Details میتوانید لینک تمام این صفحات را به همراه علت ایندکس نشدن آنها مشاهده کنید. باکس زردرنگ مربوط به صفحاتی است که ایندکس شده اند ولی خطایی در آنها وجود دارد. باکس سبزرنگ (Valid )صفحاتی را نشان می دهد که با موفقیت ایندکس شده اند و باکس طوسی رنگ (Excluded ) مربوط به صفحاتی است که به دلایل مختلف گوگل به آنها دسترسی ندارد. عدم دسترسی گوگل به بخشی از صفحات شما ممکن است به علت وجود تگ noindex باشد. شاید هم اشتباهی در کدنویسی فایل robot.txt رخ داده باشد.

علت ایندکس نشدن هر صفحه پایین نمودار در بخش Details توضیح داده شده است که با کلیک بر روی آن میتوانید اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنید. همچنین میتوانید آخرین تاریخ ایندکس شدن آن صفحه را نیز مشاهده کنید.

گوگل سرچ کنسول

نقشه‌های سایت (Sitemaps) در سرچ کنسول جدید گوگل

نقشه های سایت یا  سایت مپ ها تاثیر زیادی ایندکس منظم صفحات سایت شما دارند. روزانه میلیون ها صفحه و لینک جدید وارد محیط وب می شوند و ایندکس صحیح تمام آنها کار ساده ای نیست. برای حل این مشکل سرچ کنسول گوگل بخشی به نام Sitemaps را در منوی اصلی خود قرار داده است. در این بخش میتوانید لینک تمام صفحات سایت خود را قرار دهید تا ربات های گوگل راحتتر به تمام بخش های سایت شما دسترسی داشته باشند و لینکی را از قلم نیندازند. در مقاله های قبلی 7سئو نقشه سایت را بطور کامل معرفی کردیم و نحوه ایجاد یک نقشه سایت و اهمیت آن را در گوگل توضیح دادیم. در همین مقاله نیز در بخش URL inspection نحوه تشخیص وجود یک لینک در سایت مپ را بررسی کردیم.

 

با کلیک بر روی گزینه Sitemaps در منوی اصلی سرچ کنسول گوگل، میتوانید یک نقشه سایت جدید به سرچ کنسول گوگل اضافه کنید. در باکس پایینی هم نقشه سایتی که قبلا ثبت شده را مشاهده میکنید و اطلاعاتی در مورد نوع فایل، تاریخ ثبت نقشه سایت، تاریخ آخرین بازدید ربات ها از نقشه سایت، وضعیت ایندکس لینک های موجود در نقشه سایت و تعداد این لینک ها نمایش داده شده است.

گوگل سرچ کنسول

واکنشگرایی یا ریسپانسیو بودن Mobile Usability

ربات های گوگل ریسپانسیو بودن صفحات سایت را بسیار ارزشمند میدانند و این عامل در بهبود سئو سایت موثر است. در سرچ کنسول جدید گوگل یک بخش مجزا به Mobile Usability سایت اختصاص دارد. در این قسمت ویژگی Mobile Usability صفحات سایت شما بررسی می شود و درصورت وجود خطا آن را به شما نمایش می دهد. اگر وبسایت خود را بصورت اختصاصی طراحی کرده اید تاحد زیادی صفحات سایت شما واکنشگرا هستند و با پیغام Valid مواجه میشوید. اما اگر از قالب های آماده برای طراحی سایت استفاده میکنید ممکن است در ریسپانسیو بودن صفحات سایت شما مشکلی وجود داشته باشد. برای بررسی این مشکل میتوانید به همین بخش مراجعه کنید تا صفحه ای که با خطا مواجه شده به همراه علت خطا را شناسایی کنید.

همچنین با فعال کردن تیک Impressions میزان نمایش لینک های سایت در گوشی های موبایل قابل مشاهده است.

گوگل سرچ کنسول

بخش Logos

اگر در صفحات سایت شما بخش Logos فعال باشد میتوانید با پیاده سازی Structured data نمایش ویژه ای برای صفحات سایت بسازید. در سرچ کنسول گوگل صفحاتی که به خوبی بخش Logos برای آنها فعال است نمایش داده شده است. همچنین صفحاتی که دارای خطا هستند به همراه دلایل بروز خطا و تاریخ دقیق آنها قابل مشاهده هستند. در تصویر زیر نمونه ای از یک سایت دارای Logos را نشان داده ایم.

گوگل سرچ کنسول

Sitelinks searchbox

این بخش نیز همانند قسمت Logos به داده های ساختار یافته Structured data سایت وابسته است. در سرچ کنسول گوگل میتوانید وضعیت اجرای این ابزار را در سایت خود بررسی کنید و مشکلات احتمالی را رفع کنید.  با استفاده از Sitelinks searchbox کاربران میتوانند بدون اینکه وارد سایت شما شوند به راحتی موضوعات مختلف و خدمات شما را بررسی کنند.

گوگل سرچ کنسول

عملیات دستی (Manual Actions)

ربات های گوگل  هموراه در حال بازدید و بررسی صفحات سایت هستند. درصورتی که تصور کنند قوانین گوگل را نقض کرده اید ممکن است سایت شما را پنالتی کنند یعنی سایت شما از دسترس خارج شود. استفاده از روش هایی مانند سئو کلاه سیاه و مزرعه لینک برای ارتقای رتبه در گوگل غیرقانونی است و موجب جریمه شدن سایت شما می شود. این جریمه ممکن است فقط یک صفحه خاص یا کل سایت را شامل شود.

اگر صفحات سایت شما بصورت ناگهانی از نتایج گوگل حذف شد باید به سرعت به سراغ بخش Manual Actions بروید تا درصورتی که جریمه ای از جانب گوگل وجود دارد آن را برطرف کنید.

گوگل سرچ کنسول

Security issues

امنیت کاربران برای ربات های گوگل بسیار مهم است به همین دلیل وبسایت هایی که مشکلات امنیتی داشته باشند و امنیت و اطلاعات کاربران را به خطر بیندازند رتبه مناسبی در گوگل ندارند. حفظ امنیت کاربران و برطرف کردن مشکلات امنیتی سایت در بهبود سئو نیز تاثیر بسیار خوبی دارد. در منوی اصلی سرچ کنسول گوگل بخشی بنام Security issues وجود دارد که گوگل در این بخش مشکلات امنیتی موجود در سایت به همراه جزییات آنها را گزارش میکند. توصیه میکنیم بسرعت این مشکلات را برطرف کنید.

 

legacy tools and reports

سرچ کنسول جدید گوگل در این بخش ابزارها و گزارش هایی برای بهبود وضعیت سایت شما قرار داده است. در نسخه وبمستر تولز قدیم بسیاری از این ابزارها وجود داشتند و گوگل این ابزار را به سرچ کنسول جدید هم اضافه کرده است. در ادامه تمام این گزینه ها را بررسی میکنیم.

International Targeting

در این قسمت میتوانید کشورهایی که میتوانند از سایت شما بازدید کنند تعیین کنید. اگر دامنه سایت شما .ir باشد تاحدودی مشخص است که کشور ایران هدف تجارت شماست. اما در مورد دامنه های دیگر یا مشاغلی که در خارج از کشور نیز فعالیت میکنند استفاده از این ابزار برای بهبود رونق تجارت شما موثر است.

Remove URLs

اگر قصد دارید صفحه خاصی را از نتایج جستجوی گوگل حذف کنید با استفاده از این ابزار میتوانید این کار را انجام دهید. بعد از استفاده از Remove URLs صفحه موردنظر شما به همراه تمامی امتیازها و محتوای آن از نتایج گوگل پاک می شود.

Crawl Stats

در این بخش سرچ کنسول گوگل به شما میگوید که طی سه ماه گذشته در هرروز چند صفحه از سایت شما را ایندکس کرده است. در هرروز چندکیلو بایت برای دانلود و ایندکس صفحات شما صرف شده و رمان لازم برای هر دانلود چقدر بوده است. هرجه حجم صفحات سایت شما کمتر باشد و زمان لازم برای دانلود آنها پایین تر باشد سئو سایت بهتر خواهد بود. در کنار این نمودارها، مقدار حداقل و حداکثر و مقدار میانگبن را برای هرکدام نیز مشاهده میکنید.

گوگل سرچ کنسول

Messages

این بخش شبیه ایمیل های دریافتی است. گوگل پیغام هایه که مربوط به وبسایت شما هستند بصورت نامه برای شما میفرستد. این پیغام ها ممکن است درمورد خطاهای موجود در صفحات سایت باشد یا اخباری درمورد یک ابزار جدید.

URL Parameters

درصورتی که لینک صفحه ای ایندکس شده و شما نیاز دارید آن لینک را تغییر دهید میتوانید از این ابزار استفاده کنید. توجه کنید که فقط در موارد ضروری باید از URL Parameters استفاده شود چون در سئو سایت تاثیر منفی دارد.

Web Tools

در این بخش میتوانید عملکرد وبسایت خود را در نسخه های دسکتاپ و ویندوز بررسی کنید. در قسمت Testing Tools ابزارهای دیگری برای بررسی عملکرد داده های ساختاریافته و نشانه گذاری اسکیما در اختیار شما قرار دارد.  با کلیک بر روی گزینه  Other Resources میتوانید درباره خدمات دیگر گوگل مانند گوگل آنالیتیکس و گوگل ادوردز اطلاعاتی کسب کنید و درصورت نیاز از آنها استفاده کنید.

گوگل سرچ کنسول

لینک‌ها (Links)

  در این بخش اطلاعات کاملی درباره لینک های سایت خود دراختیار دارید. میتوانید ببینید در صفحات سایت شما چه تعداد لینک داخلی وجود دارد و چه میزان بک لینک دریافت کرده اید. با کدام کلمات لینک دهی به سایت شما انجام شده و بیشتر از کدام سایت ها لینک داده شده است.

Settings در سرچ کنسول جدید گوگل

در این قسمت میتوانید کسانی که به این سرچ کنسو دسترسی دارند مشاهده کنید. نوع دسترسی هرکدام از آنها نیز قابل مشاهده است. انواع دسترسی های سرچ کنسول گوگل به شرح زیر است.

Owner

بالاترین نوع دسترسی است. در این دسترسی شخص میتواند به تمام اطلاعات دسترسی داشته باشد و تغییراتی را در سایت ایجاد کند. همچنین امکان افزودن کاربر جدید نیز برای شخص فراهم است.

Full

در این دسترسی شخص میتواند اطلاعات سرچ کنسول را مشاهده کند و برخی تغییرات را نیز اعمال کند اما این دسترسی ها از Owner کمتر است.

Restricted

شخص تنها قادر است اطلاعات را مشاهده کند. اما نمیتواند تغییراتی ایجاد کند.

 

لطفا نظرتون درباره این مقاله رو برامون ارسال کنید. همچنین درصورتی که سوالی درباره سرچ کنسول جدید گوگل دارید آن را با ما درمیان بگذارید. با 7سئو در تماس باشید.

 

 

فرم ارسال نظر و یا سوالات

تمامی حقوق متعلق به گروه سئو و بهینه سازی سایت 7سئو می باشد. کپی برداری تنها با لینک به منبع مجاز است.