چگالی کلمات کلیدی
چگالی کلمات کلیدی
اگر برای اولین بار است که عبارت " چگالی کلمات کلیدی " را میشنوید احتمالا بیاد مباحث درس فیزیک و مباحث مشکل آن افتاده اید. ولی نگران نباشید مقاله ما درمورد فیزیک نیست بلکه درمورد یک موضوع جالب و کاربردی در حوزه محتوا نویسی است. اگر میخواهید با یکی دیگر از اصول مهم و تاثیرگذار سئو آشنا شوید با مقاله امروز با 7سئو همراه باشید.
تراکم کلمات کلیدی
در سالهای اخیر وبمسترها بحث فراوانی درمورد چگالی کلمات کلیدی یا همان تراکم کلمات کلیدی داشته اند. برخی اعتقاد دارند که ربات های گوگل هوشمند شده اند و معنای نوشته را درک میکنند پس لازم نیست حتما کلمات کلیدی به تعداد مشخصی تکرار شوند. دسته دوم اما معتقدند که همچنان موضوع چگالی کلمات کلیدی در سئو مهم است.
بنظر من هردوگروه درست میگویند. الگوریتم های گوگل در سالهای اخیر به سمت معناگرایی پیش رفته اند اما تجربه نشان داده که همچنان چگالی کلمات کلیدی نقش مهمی در جلب رضایت ربات های گوگل و بهبود سئو سایت دارند. در سالهای 1990 تراکم کلمات کلیدی یکی از مهمترین عوامل کسب رتبه مناسب بود. همین موضوع موجب شد که وبمسترها به استفاده بیش از حد کلمات کلیدی روی بیاورند و این موضوع درخوانایی یک مطلب تاثیرات منفی زیادی داشت. در نتیجه شرکت گوگل تصمیم گرفت تاثیر چگالی کلمات کلیدی را به حداقل برساند. امروزه تاثیر کلمات کلیدی در سئو کمتر از گذشته است اما همچنان یکی از مباحث مهم در سئو محسوب می شود و در بهبود رتبه وبسایت نقش مهم دارد.
اما مراقب باشید افزایش بی رویه چگالی کلمات کلیدی موجب میشود که سایت شما توسط گوگل جریمه شود بنابریان سعی کنید کلمات کلیدی را بصورت متعادل و معقول در محتوای خود بکار ببرید. 7سئو قبلا مقاله ای درمورد آموزش آنالیز کلمات کلیدی منتشر کرده که درصورت نیاز حتما آن را مطالعه کنید.
محاسبه چگالی کلمات کلیدی
برای محاسبه چگالی کلمات کلیدی ، باید تعداد کلمات کلیدی استفاده شده در یک صفحه را به تعداد کل کلمات موجود در همان صفحه تقسیم کنیم. ربات های گوگل از تراکم کلمات کلیدی استفاده میکنند تا تشخیص دهند که آیا این نوشتار این صفحه با کلمات کلیدی اش مرتبط است یا خیر.
تجربه ثابت کرده که تراکم کلمات کلیدی باید باید در حدود 1 تا 3 درصد کل محتوا باشد در عیر اینصورت احتمال دارد که صفحه شما یک صفحه اسپم محسوب شود و گوگل شما را جریمه کند.
نحوه توزیع کلمات کلیدی
خب تابحال با مفهوم چگالی کلمات کلیدی و فرمول محاسبه آن آشنا شدید. همانطور که گفتیم بهتر است کلمات کلیدی شما به شکل منطقی و متعادل در محتوا توزیع شوند. در اینجا میخواهیم بدانیم کلمات کلیدی بطور منطقی در کدام قسمت ها باید استفاده شوند؟
اگر از آن دسته افراد هستید که پاراگراف اول محتوای خود را مملو از کلمات کلیدی میکنید باید در شیوه نگارش خود تجدید نظر کنید. گوگل این دسته از نوشته ها را بعنوان اسپم شناسایی میکند و علاوه بر اینکه جریمه می شوید نمره منفی در سئو کسب خواهید کرد. برای ایجاد تراکم کلمات کلیدی استاندارد باید در هر پاراگراف یکبار از کلمات کلیدی یا عبارات کلیدی استفاده کنید. در ادامه لیست کاملی از محل قرار گیری کلمات کلیدی برایتان آماده کرده ایم
1-عنوان صفحه
2- تگ H1
3-لینک های داخلی سایت
4-لینک صفحه
5- توضیحات متا یا Meta Description
6- تگ Alt تصاویر
پیشنهاد ما این است که از کلمات و عبارات مترادف با کلمات کلیدی خود استفاده کنید و به این ترتیب متن خود را برای ربات های گوگل قابل فهم کنید. بارها گفته ایم که باید محتوای خود را برای کاربر بنویسید نه ربات های گوگل. اگر محتوای شما برای کاربر مفید و جذاب باشد و از کلمات کلیدی به درستی استفاده کنید، در نتایج گوگل نیز رتبه مناسبی کسب میکنید و این موضوع موجب بهبود سئو سایت شما خواهد شد.
بررسی چگالی کلمات کلیدی
ممکن است برای بعضی از کلمات کلیدی رقابت شدیدی بین سایت ها وجود داشته باشد اما نرخ تبدیل آنها پایین باشد. از طرفی برای بعضی از کلمات کلیدی رقابت کمتری وجود دارد اما نرخ تبدیل آنها بالاتر است پس انتخاب کلمات کلیدی مناسب نقش مهمی در رونق تجارت شما دارد. در دنیای وب ابزارهای آنلاینی برای تعیین بهترین کلمات کلیدی وجود دارد که یکی از آنها KWFinder است. در مورد چگالی کلمات کلیدی نیز این موضوع صادق است.
گقتیم که بهترین نرخ تراکم کلمات کلیدی بین 1 تا 3 درصد است. اما قرار نیست خودکار و کاغذ به دست بگیریم و کلمات را یکی یکی شمارش کنیم و در فرمول قرار دهیم. بلکه میتوانیم از ابزارهای خوبی که برای محاسبه تراکم کلمات کلیدی وجود دارد استفاده کنیم.
محاسبه آنلاین چگالی کلمات کلیدی
1-اولین و بهترین ابزار SEO Review Tools Keywords Checker است. این ابزار بصورت خودکار تراکم کلمات کلیدی شما را محاسبه میکند و درصورتی که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کرده باشید در این مورد به شما هشدار می دهد.
2-ابزار آنلاین Small SEO Tools Checker براحتی و بصورت خودکار کلمات یا عبارت کلیدی محتوای شما را محاسبه میکند و نمایش می دهد
3- ابزار بعدی Webconfs Density Checker نام دارد. این ابزار کلمات کلیدی شما را نمایش می دهد ولی برای عبارات کلیدی کاربرد ندارد.
چگالی کلمات کلیدی وردپرس
کاربرانی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنند کار راحتی برای محاسبه تراکم کلمات کلیدی خود دارند. افزونه Yoast بصورت خودکار تعداد کلمات کلیدی موجود در محتوا را شمارش میکند و درصورتی که تراکم کلمات کلیدی کمتر یا بیشتر از حد مجاز باشد با ساتفاده از چراغ های سبز و قرمز، شما را از این موضوع آگاه میکند.
اگر به هیچکدام از موارد فوق دسترسی ندارید باز هم نگران نباشید. نرم افزار ورد آفیس ( Office Word ) تعداد کلمات محتوای شما را شمارش میکند و در گوشه سمت پایین تصویر نشان داده می شود. با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+f نیز کلمات کلیدی خود را سرچ کنید تا تعداد انها نمایش داده شود. سپس با انجام یک نسبت ساده بین آنها میتوانید تراکم کلمات کلیدی خود را محاسبه کنید.
کارشناسان 7سئو همواره آماده هستند تا هرگونه سوالی در زمینه بهینه سازی سایت یا آموزش سئو داشته باشید را پاسخ دهند. با ما در تماس باشید.
نظر یا سوال شما